L’art del rebuig: notes sobre la poètica del no

Luis Martín-Estudillo

Resum

Aquest assaig ofereix una aproximació al variat tractament que la paraula no ha rebut en les arts visuals des que Marcel Duchamp realitzara el seu NON en 1959. La negació explícita ha sigut explorada en diferents formats i amb variats sentits per creadors que van des de Boris Lurie fins a Santiago Sierra, Bahia Shehab i Maurizio Cattelan. El text analitza com les seues recreacions artístiques del no emfatitzen les dimensions polítiques del rebuig, qüestionant realitats i concepcions que prevalen en l'art i en altres àmbits de les nostres vides. Al mateix temps, aquests treballs creen nous llaços que es desenvolupen en diferents direccions, vinculant persones, idees, art i història.

Paraules clau

rebuig, negació, compromís, art polític, Marcel Duchamp, Boris Lurie, Santiago Sierra, Bahia Shehab, Maurizio Cattelan.

Referències

Bal, M. (2010). Of What One Cannot Speak. Doris Salcedo’s Political Art. Chicago i Londres: Chicago University Press.

Blanchot, M. (1971). Le refus. L’Amitié: 130-131. París: Gallimard. Traducció a l’anglés per Zakir Paul en Political Writings,

-1993 (p. 7). Nova York: Fordham University Press, 2010.

Esposito, R. (2010). Communitas: The Origin and Destiny of Community. Trans. Timothy Campbell. Stanford: Stanford

University Press.

Guilbaut, S. (1983). How New York Stole the Idea of Modern Art: Abstract Expressionism, Freedom, and the Cold War. Chicago:

University of Chicago Press.

Hunt, J. D. (2010). Introduction. En J. D. Hunt, D. Lomas i M. Corris (ed.), Art, Word and Image: Two Thousand Years of Visual/Textual Interaction (p. 15-33). Londres: Reaktion Books.

Kraus, E. (2017). Preface. En Boris Lurie: Anti-Pop. Nuremberg: Neues Museum.

Kugelmann, C. (2016). I Would Have Loved to Make Pretty Pictures… En No Compromises! The Art of Boris Lurie (p. 114-117). Berlin: Jewish Museum and Bielefeld: Kerber.

Leaman, M. R. (2010). Preface. En J. D. Hunt, D. Lomas i M. Corris (ed.), Art, Word and Image: Two Thousand Years of Visual/Textual Interaction (p. 7-13). Londres: Reaktion Books.

Méndez Rubio, A. (2015). (FBI) Fascismo de baja intensidad. Santander: La Vorágine.

Mouffe, C. (2005). On the Political. Nova York: Routledge.

Schwarz, A. (1997). The Complete Works of Marcel Duchamp. Nova York: Delano Greenidge.

Shehab, B. (2010). A Thousand Times No: A Visual History of the Lam-Alif. Amsterdam: Khatt Books.

Spector, N. (2011). Maurizio Cattelan: All. Nova York: Guggenheim Museum Publications.

Zabala, S. (2017). Why Only Art Can Save Us: Aesthetics and the Absence of Emergency. Nova York: Columbia University Press.

Žižek, S. (1993). Tarrying with the Negative: Kant, Hegel, and the Critique of Ideology. Durham: Duke University Press.

Enllaços refback

  • No hi ha cap enllaç refback.