The intimate Barcelona of Colometa and Cecília Ce

Roxana Nadim

Resum

Mercè Rodoreda tells the story of Barcelona through Colometa and Cecília Ce in her novels La plaça del Diamant (2002 [1962]) and El carrer de les Camèlies (2007 [1966]). The former is a republican and the latter is a prostitute; both are impoverished and form part of the vanquished, whose names are not mentioned in the history books. Rodoreda uses these characters to write the silent history of women and the marginalised, without idealising or mythologising them, thus showing us a Barcelona which too often remains anonymous.

Paraules clau

Mercè Rodoreda, Barcelona, women’s literature, Walter Benjamin.

Text complet:

185-193 (English)

Referències

Aritzeta, M. (2002). El joc intertextual: quatre itineraris per «la sala de les nines»: Llorenç Villalonga, Mercè Rodoreda, M. Antònia Oliver, Toni Serra. Barcelona: Proa.

 

Arkinstall, C. (2004). Gender, class and nation: Mercè Rodoreda and the subjects of modernism. Lewisburg/London: Bucknell University Press / Associated University Presses.

 

Arnau, C. (1979). Introducció a la narrativa de Mercè Rodoreda: el mite de la infantesa. Barcelona: Edicions 62.

 

Benjamin, W. (2000). Thèses sur le concept d’histoire. In W. Benjamin, Œuvres, III. Paris: Gallimard.

 

Buendía, J. (2008). Mercè Rodoreda: gritos y silencios en La plaza del Diamante. Madrid: Narcea.

 

Carbonell, N. (1994). La plaça del Diamant de Mercè Rodoreda. Barcelona: Empúries.

 

Casals, M. (1991). Mercè Rodoreda, contra la vida, la literatura. Barcelona: Edicions 62.

 

Cortés, C. (2002). Començar a escriure: la construcció dels primers relats de Mercè Rodoreda: 1932-1938. Alicante: Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert / Diputación Provincial de Alicante.

 

Gamisans, P. (1988). Evolution de l’écriture et illusion référentielle dans l’œuvre romanesque de Mercè Rodoreda (1909‑1983). Doctoral thesis, Université de La Sorbonne, Paris IV.

 

Ibarz, M. (1997). Mercè Rodoreda: un retrat. Barcelona: Edicions 62.

 

Mc Nerney, K., and Vosburg, N. (Eds.) (1994). The Garden across the border: Mercè Rodoreda’s fiction. Selinsgrove/London: Susquehanna University Press / Associated University Presses.

 

Mendizàbal, E. (2010). Una posible geografía de las identidades de Barcelona. El caso del barrio de la Vila de Gràcia. Finisterra, 45(90), 91-109. DOI: 10.18055/Finis1342

 

Moliner, M. (1994). Una reflexión acerca de la psiqué de la mujer contemporánea a través de la voz femenina en la literatura. Las mujeres de Mercè Rodoreda. Asparkía, 4, 87-100.

 

Navajas, G. (1991). La microhistoria y Cataluña en El carrer de les Camèlies de Mercè Rodoreda. Hispania 74(4), 848-859. DOI: 10.2307/343716

 

Poch, J., and Planas, C. (1987). Psicoanàlisi i dona a l’obra de M. Rodoreda: un estudi del narcisisme femení. Barcelona: PPU.

 

Rodoreda, M. (2002 [1962]). La plaça del Diamant, Barcelona: Club Editor.

 

Rodoreda, M. (2007 [1966]). El carrer de les Camèlies. Barcelona: Club Editor.

 

Sansot, P. (1996). Poétique de la ville. Paris: Armand Colin.

Enllaços refback

  • No hi ha cap enllaç refback.