The lit city: València in the texts of Max Aub

Jesús Perís

Resum

The city of València often appears in the works of Max Aub. Sometimes in descriptions of the author’s childhood between 1905–1910, and others—most of the time—during the years of the Spanish Civil War in the El laberinto mágico novels, especially in Campo abierto and Campo de los almendros. In this article I analyse the texture of these representations, what the València he describes is like, which of its features he emphasises, the neighbourhoods his characters inhabit and live, etc. In other words, how Max Aub—from exile—builds a new map of the city, remembering it with surprising precision and linking it to smells, sounds, feelings, and particular people and places. I also observe the contrasts between this city and the real València that he visited in 1969 and which he describes in his ‘Spanish diary’, La gallina ciega. His writing about the impact of this shock gives us insight into the meaning that his imagined city had on his work. València, the illuminated city, traversed by the smell of magnolias and orange blossom, and where the author studied at secondary school, is the scene of the lost paradise of childhood, and also one of a collective project. The map of the lost city is where the Second Spanish Republic became reality, where an imagined community linked to sentimental and family memories, became real. It was there that this collective project came to life and got its emotions, and this is how it appears in his fiction written from exile.

Paraules clau

exile, memory, city, Spanish Civil War, Spanish Second Republic, 20th Century, València, Max Aub.

Text complet:

153-164 (English)

Referències

Achugar, H. (1997). Ciudad, ficción, memoria (primer ingreso a las ciudades sumergidas). Casa de las Américas, 208, 17‑24.

 

Aragó, L., Azkárraga, J. Mª., and Salazar, J. (2010). València. 1931‑1039. Guía Urbana. La ciudad en la Segunda República. València: Universitat de València.

 

Ariño, A. (1992). La ciudad ritual. La fiesta de las fallas. Barcelona: Anthropos.

 

Aub, M. (1978). Campo de sangre. Madrid: Alfaguara.

 

Aub, M. (1994). Escribir lo que imagino. Barcelona: Alba Editorial.

 

Aub, M. (1995). La gallina ciega. Diario español. Barcelona: Alba Editorial.

 

Aub, M. (1998). Diarios (1939‑1972). Barcelona: Alba Editorial.

 

Aub, M. (2001). El laberinto mágico i, vol. ii. València: Alfons el Magnànim.

 

Aub, M. (2002). El laberinto mágico ii, vol. iii‑B. València: Alfons el Magnànim.

 

Balibrea, M. P. (2008). Memoria de la modernidad: Viajando por España en textos autobiográficos de María Martínez Sierra y Max Aub. In A. Sánchez Cuervo (coord.), Las huellas del exilio. Expresiones culturales de la España peregrina (p. 151‑188). Madrid: Tébar.

 

Benjamin, W. (2010). Excavar y recordar. In Obra completa, book iv, vol. 1. Madrid: Abada Editores.

 

Caudet, F. (2002). Campo de los almendros. In M. Aub, El laberinto mágico ii, vol. iii‑B (p. 11‑35). València: Alfons el Magnànim.

 

Fagen, P. (1975). Transterrados y ciudadanos. México: Fondo de Cultura Económica.

 

Gracia, J. (2010). A la intemperie. Exilio y cultura en España. Madrid: Anagrama.

 

Llorens, V. (2006). Estudios y ensayos sobre el exilio republicano de 1939. Sevilla: Renacimiento.

 

Marra, J. R. (1962). Narrativa española fuera de España. 1939‑1961. Madrid: Guadarrama.

 

Oleza, J. (2002). Voces en un campo de sangre. Max Aub y los penúltimos episodios nacionales. Olivar. Revista de literatura y cultura españolas, 3, 45‑64.

 

Pérez, J. A. (2001). Campo abierto. In M. Aub, El laberinto mágico i, vol. ii (p. 46‑74). València: Alfons el Magnànim.

 

Peris, J. (2004). «La falla», de Max Aub. Revista d’estudis fallers, 9, 29‑30.

 

Peris, J. (2008). La primitiva claridad de la magia en un escritor latinoamericano llamado Max Aub. In S. Mattalia, P. Celma, and P. Alonso (eds.), El viaje en la Literatura Hispanoamericana: el espíritu colombino (1.032‑1.039). Madrid: Iberoamericana.

 

Soldevila, I. (2003). El compromiso de la imaginación. València: Biblioteca Valènciana.

 

Ugarte, M. (1999). Literatura española en el exilio. Un estudio comparativo. Madrid: Siglo XXI.

Enllaços refback

  • No hi ha cap enllaç refback.